PFERD-Rüggeberg B. V.

Het PFERD-gereedschappenhandboek omvat meer dan 9.000 gereedschappen als ook kennis m.b.t. de oppervlaktebewerking en het doorslijpen van materialen.

Aan de andere zijde

03.02.2022

Het slijpen kent talrijke uitdagingen – het bewerken van reparatielassen aan de andere zijde is daarbij bijzonder lastig en de zelf gefabriceerde gereedschapsoplossingen zijn soms zeer gevaarlijk tijdens het gebruik.

Professionals in het slijpen kennen deze situatie: het bijslijpen van reparatielassen aan de andere zijde is door de slechte toegankelijkheid van deze plaats zeer problematisch. Noodgedwongen maken de gebruikers hun eigen slijpgereedschappen, die echter niet aan een veiligheidstest worden onderworpen en niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften. Een gevaarlijke en meestal niet economische praktijk.

De gereedschappenfabrikant voor de oppervlaktebewerking uit Marienheide, PFERD-gereedschappen, is met deze bewerkingsproblemen vertrouwd en heeft zijn programma aan COMBIDISC-gereedschappen met de varianten “RS” uitgebreid (octrooi aangevraagd). Bij deze variant is de slijpkorrel niet op de - zoals gebruikelijk bij lateraal slijpen gebruikelijke - onderzijde van het gereedschap aangebracht, maar op de bovenzijde. Dat maakt het werken aan de andere zijde mogelijk, waarbij men het gereedschap naar de te bewerken plek brengt. Druk niet om te slijpen maar trek het gereedschap naar u toe. Zo activeert men het slijpbeleg op de bovenzijde van het gereedschap.

COMBIDISC-slijpbladen beschikken over hoogwaardige keramische korrels met een koelende top-size coating. Zij zijn zeer slijpvriendelijk bij het gebruik op hooghittebestendige materialen, zoals bijvoorbeeld nikkelbasislegeringen. Zij bieden een hoge materiaalafname en geven hoogwaardige oppervlakken. Een ander voordeel van het systeem is, dat op de rugzijde van het slijpblad zich geen slijpmiddel en geen bevestigingselementen bevinden, die tot een beschadiging van het werkstuk kunnen leiden. De gereedschapshouder is in het gebied van het werkstuk met kunststof ommanteld, wat extra tegen beschadiging of contactcorrosie door aanraking beschermt. Het PFERD-programma biedt voor de bewerking van bijna alle materialen de uitvoeringen keramische korrel (CO-COOL, voor edelstaal (INOX), harde non-ferrometalen, hooghittebestendige materialen), siliciumcarbide (SiC, voor non-ferrometalen, vezelversterkte of thermoplastische kunststoffen) en korund (A-PLUS, voor staal of gietijzer als ook non-ferrometalen), in verschillende afmetingen.

Contact mogelijkheden