PFERD-Rüggeberg B. V.

Het PFERD-gereedschappenhandboek omvat meer dan 9.000 gereedschappen als ook kennis m.b.t. de oppervlaktebewerking en het doorslijpen van materialen.

Aan de andere zijde

18.11.2021

Het onderhoud van turbines kent talrijke uitdagingen - het bijslijpen van reparatielassen aan de andere zijde is daarbij bijzonder lastig en zelf gefabriceerde gereedschapsoplossingen soms zeer gevaarlijk tijdens het gebruik.

Professionals in het onderhoud van turbines kennen deze situatie: het bijslijpen van reparatielassen aan de andere zijde in kokers, sleuven en groeven van de turbinemotor is op basis van de slechte toegankelijkheid van deze plaatsen zeer problematisch. Ook de bewerking van opgelaste Combusterplaten is vergelijkbaar gecompliceerd, omdat de lasnaden meestal voor traditionele slijpgereedschappen onbereikbaar zijn.

Gebruikers maken noodgedwongen hun eigen slijpgereedschappen, die echter niet worden onderworpen aan een veiligheidstest en niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften. Een gevaarlijke en meestal niet zuinige praktijk.

De gereedschappenfabrikant voor de oppervlaktebewerking uit Marienheide, PFERD-gereedschappen, is met de bewerkingsproblemen vertrouwd en heeft zijn programma aan COMBIDISC-gereedschappen met de varianten “RS” uitgebreid (octrooi aangevraagd). Bij deze variant is de slijpkorrel niet op de - zoals gebruikelijk bij lateraal slijpen - onderzijde van het gereedschap aangebracht, maar op de bovenzijde. Dat maakt het werken aan de andere zijde mogelijk, waarbij men het gereedschap naar de te bewerken plek brengt. Druk niet om te slijpen maar trek het gereedschap naar u toe. Zo brengt men het slijpbeleg op de bovenzijde van het gereedschap.

COMBIDISC-slijpbladen beschikken over hoogwaardige keramische korrels met een koelende top-size coating. Zij zijn zeer slijpvriendelijk bij het gebruik op hooghittebestendige materialen, zoals bijvoorbeeld nikkelbasislegeringen. Zij bieden een hoge materiaalafname en geven hoogwaardige oppervlakken. Een ander voordeel van het systeem is, dat op de rugzijde van het slijpblad zich geen slijpmiddel en geen bevestigingselementen bevinden, die tot een beschadiging van het werkstuk kunnen leiden. De gereedschapshouder is in het gebied van het werkstuk met kunststof ommanteld, wat extra tegen beschadiging of contactcorrosie door aanraking beschermt. Het PFERD-programma biedt verschillende afmetingen. Het productprogramma wordt steeds verder uitgebreid met verdere uitvoeringen en korrelgroftes om voor alle gangbare materialen het geschikte product te kunnen aanbieden.

Over PFERD-Aerospace:

Het wereldwijde netwerk Key Account Management PFERD-Aerospace houdt zich al meer dan 20 jaren intensief bezig met de vereisten van de luchten ruimtevaarttechniek aan gereedschappen voor de oppervlaktebewerking en voor het doorslijpen. De oplossingen van PFERD worden in de afdelingen Engine, Component, Line, Airframe en Modification met succes gebruikt. Het Key Account Team is met de focus op probleemoplossing, efficiency, procesoptimalisering en ergonomie bezig en wereldwijd inzetbaar.

Over PFERD:

August Rüggeberg GmbH & Co. KG - PFERD-gereedschappen (www.pferd.com) is een van de leidende fabrikanten van gereedschappen voor de oppervlaktebewerking en voor het doorslijpen van metalen. Het familiebedrijf uit Marienheide met meer dan 200 jaar traditie produceert zijn producten in 8 productievestigingen en biedt momenteel een systeemprogramma aan, dat meer dan 9.000 gereedschappen omvat. 1.950 medewerkers in 26 dochterondernemingen wereldwijd waarborgen een aanwezigheid op de markt, die voor een optimaal advies en belevering ideaal is.

Contact mogelijkheden