PFERD-Rüggeberg B. V.

Producten

Service

Het PFERD-gereedschappenhandboek omvat meer dan 8.500 gereedschappen als ook kennis m.b.t. de oppervlaktebewerking en het doorslijpen van materialen.

Firma

De nieuwe generatie slijpstiften

De nieuwe generatie slijpstiften

22-nov-2018

De prestaties van gereedschappen in de oppervlaktebewerking en bij het doorslijpen van materialen is een belangrijke factor voor het ren-dement. Galvanisch gebonden diamantgereedschappen hebben respect afgedwongen bij de bewerking van grijs nodulair en lamellair gietijzer. PFERD presenteert krachtige oplossingen in het bereik van galvanisch gebonden slijpstiften.

In de bewerking van grijs nodulair en lamellair gietijzer speelt efficiency een be-langrijke rol. Dit betekent, productiecyclussen verkorten, onproductieve neventij-den, bijv. door het wisselen van gereedschappen, te reduceren en dat bij gelijk-blijvende hoge kwaliteit en reproduceerbaarheid van de werkresultaten.

Met het oog op deze eisen hebben de galvanische gebonden slijpgereedschap-pen zich tenslotte bewezen. Dankzij het superharde slijpmiddel diamant hebben zij de conventionele gereedschappen uit korund of siliciumcarbide in de ma-teriaalafname en standtijd ver overtroffen. Galvanisch belegde diamantgereed-schappen hebben daarnaast het voordeel, dat zij met een enkele laag belegd zijn. Dit maakt dat het een zeer open, snijvriendelijk gereedschap is met buiten-gewoon grote spaanruimtes. Daarnaast maakt haar vorm- en profielvastheid het gebruik op robots en stationaire machines mogelijk.

Omdat de gereedschappen niet zo verslijten als de traditionele slijpgereedschap-pen, ontstaat bij het gebruik een zeer geringe stofbelasting, wat tot een wezen-lijke ontlasting van de gebruiker leidt. De vormstabiliteit reduceert daarnaast trillingen door onbalans en beperkt extra africhtwerk en –kosten tot een minimum.

De producent van gereedschappen voor de oppervlaktebewerking en voor het doorslijpen van metalen uit Marienheide, PFERD-gereedschappen – August Rüg-geberg GmbH & Co. KG, kan terugkijken op uitgebreide ervaring in het bereik van galvanische belegde diamantgereedschappen. Producten uit de fabricage te Marienheide worden wereldwijd succesvol ingezet voor het oplossen van talrijke toepassingsproblemen.

De voorgestelde nieuwe diamant-slijpstiften in de korrelgrofte D 852 beantwoor-den nauwkeurig aan deze expertise en traditie, zoals Jonas Lichtinghagen, pro-ductmanager o.a. voor diamant- en CBN-gereedschappen bij PFERD verklaart: “Op maat gesneden voor de harde en uitdagende inzet in gieterijen hebben wij deze serie slijpstiften ontwikkeld. De vier verschillende kopvormen en in totaal 8 afmetingen worden voor de bewerking van grijs nodulair en lamellair gietijzer, d.w.z. GG en GGG resp. GJL en GJS gebruikt; meestal in de toepassin-gen zoals uitslijpen, egaliseren en ontbramen.” Uitstekend daarbij hun standtijd en het snelle en agressieve slijpen met zeer hoog afnamevermogen: “vooral ech-ter hebben verertsingen en zandinsluitingen geen last van het superharde slijp-middel”, aldus de PFERD-productmanager. Als machines voor het overwegend in droogslijpen doorgevoerde processen zijn elektrische, rechte perslucht- of buig-zame asmachines. “Wij zien onze gereedschappen echter steeds vaker ook op stationaire machines of bij robotgebruik, waarvoor de gereedschappen dankzij hun vormvastheid uitstekend geschikt zijn.”

Overige oplossingen voor de bewerking van grijs nodulair en lamellair gietijzer in het PFERD-programma zijn bijv. de slijpschijf CC-GRIND-SOLID-DIAMOND, of de diamant-afbraamschijf, die speciaal voor toepassingen op harde materialen zoals grijs nodulair en lamellair gietijzer, ontwikkeld werden. Dit geldt ook voor de galvanisch gebonden diamant-doorslijpschijven in de korrelgrofte D 852. “Al deze gereedschappen hebben een zeer hoge standtijd, werken snel en agressief en veroorzaken tegelijkertijd zeer weinig stof.”

Het programma wordt aangevuld met de mogelijkheid van klantindividueel ont-wikkelde speciale fabricages: “Onze productie van galvanisch belegde gereed-schappen is zeer breed opgesteld. Van de procesanalyse via de productie, nieuwe of herbelegging tot aan het vastleggen van toepassingsparameters begeleiden wij het proces in totaliteit”, aldus Lichtinghagen, “steeds met de doelstelling, de voor het betreffende toepassingsgeval ideale en economische oplossing te bieden.”