PFERD-Rüggeberg B. V.

Producten

Service

Het PFERD-gereedschappenhandboek omvat meer dan 8.500 gereedschappen als ook kennis m.b.t. de oppervlaktebewerking en het doorslijpen van materialen.

Firma

Niet alleen voor de heilige koe

Niet alleen voor de heilige koe

27-nov-2018

PFERD-carrosserievijlen zijn niet alleen in de carrosseriebouw nodig. Zij zijn ideaal geschikt voor elke oppervlaktebewerking op plaatstaal, bonte metalen en kunststoffen, waarbij bijzonder hoge eisen aan gladheid en streepvrij gesteld worden.

PFERD-carrosserievijlen worden sinds vele jaren zowel in de automobiel-productie als ook in de carrosseriereparatie gebruikt, om oneffenheden weg te werken en de vlakken in een toestand te brengen, dat er gelijk gelakt kan worden. Beschadigde plekken, las- en soldeernaden kunnen nauwkeurig bewerkt worden. Maatregelen, die voor de vlekkeloze ver-schijning van de later gelakte carrosserie van het voertuig beslist noodza-kelijk zijn.

Ondertussen worden carrosserievijlen steeds vaker ook buiten de automobielindustrie gebruikt. “Steeds wanneer aan de oppervlakken van plaatstaal, bonte metalen en kunststoffen bijzonder hoge eisen aan glad-heid en streepvrij gesteld worden, zijn carrosserievijlen een zeer functio-nele, eenvoudig in te zetten en economische oplossing”, verklaart Bernd Kruse, productmanager voor het onderdeel Vijlen bij PFERD-gereedschap-pen, August Rüggeberg GmbH & Co. KG.

Vooral in combinatie met de nieuwe vijlhouder, die de fabrikant uit Ma-rienheide voor gereedschappen voor de oppervlaktebewerking en voor het doorslijpen van metalen, recent presenteerde. Nieuw aan deze vijl-houder zijn vooral de beide rubberen buffers, die als verbindingselement tussen het vijlblad en de vijlhouder trillingsdempend werken. “Dat maakt aanvullend een ideale vervorming en aanpassing van de vijlen aan het te bewerken oppervlak mogelijk, wat met de carrosserievijlhouders tot nu toe niet bereikbaar was”, beschrijft Bernd Kruse de bijzondere eigen-schappen van het nieuwe PFERD-artikel. “Daarnaast kan de nieuwe hou-der door een traploze instelling van de buigradius zowel op concave, als ook op convexe vlakken gebruikt worden.

De stabiele constructie uit metaal en kunststof is daarnaast zeer licht, ergonomisch geoptimaliseerd en waarborgt daarmee vermoeidheidsarm werken. De gebruikte kunststoffen zijn vrij van weekmakers.

“Na de bewerking van de werkstukken met de gefreesde carrosserie-vijl kunnen de vlakken meestal meteen gelakt worden. Een extra nabe-werking is niet nodig” verklaart de PFERD-productmanager verder. Ver-antwoordelijk daarvoor is o.a. de vorm van de vijldoorsnede: “Omdat het vijlblad in zijn doorsnede niet rechthoekig is, maar de materiaaldikte naar buiten toe afneemt, ontstaat een vorm, die wij ‘gewelfd’ noemen. Daardoor kunnen tijdens de bewerking geen krassen op het oppervlak ontstaan.” De tanden van de carrosserievijlen worden uit het volmate-riaal uit gefreesd, niet gekapt. Daarbij wordt iedere afzonderlijke tand zo gevormd, dat de spaan zich voor de afgeronde tandborst oprolt en in de grote spaankamer terecht komt. Een bijzondere finishbehandeling zorgt voor vlijmscherpe tanden, die de vijlen een uitstekend verspanings-rendement geven. Samen met de positieve verspaningshoek en de hoge scherpheid van de gefreesde tanden ontvangen professionele gebruikers van de PFERD-carrosserievijlen een uitstekend vijlvermogen en optimale oppervlaktekwaliteiten.

Carrosserievijlen zijn in vijf vertandingen en ook in gekapte uitvoering als kruiskap verkrijgbaar.