PFERD-Rüggeberg B. V.

Het PFERD-gereedschappenhandboek omvat meer dan 8.500 gereedschappen als ook kennis m.b.t. de oppervlaktebewerking en het doorslijpen van materialen.

X-LOCK-gereedschappen in ontwikkelaarskwaliteit

X-LOCK-gereedschappen in ontwikkelaarskwaliteit

28-jun-2019

PFERD ontwikkelde de gereedschapszijdige opname van het nieuwe XLOCK-systeem van Bosch en start met een breed aanbod aan gereedschappen.

Met X-LOCK presenteert Bosch een zowel eenvoudig als revolutionair wisselsysteem voor haakse slijpmachines, dat ervoor zorgt dat de gereedschapswissel tot vijf maal sneller kan gebeuren. In plaats van de montage van het gereedschap met flens, opspanmoer, sleutel en veel krachtinspanning en lange tijdsduur, maakt X-LOCK de montage met slechts één klik mogelijk. Ook de demontage van het gereedschap geschiedt snel en zo licht mogelijk: door te trekken aan een hendel, die centraal op de haakse slijpmachines staat, wordt het gereedschap bij een stilstaande machine uitgeworpen.

“PFERD heeft bij de ontwikkeling van het X-LOCK-systeem energiek meegewerkt”, verklaart Jörn Bielenberg, CEO van de fabrikant van gereedschappen voor de oppervlaktebewerking en het doorslijpen van materialen uit Marienheide, Duitsland. “Bosch had ons verzocht om de gereedschapszijdige opname van het systeem te ontwikkelen, wat wij graag overgenomen hebben.”

Het idee, de gereedschapswissel veiliger en sneller te maken, aldus Bielenberg, is PFERD gelijk bevallen. ”Ook omdat deze vraag overeenkomt met typische PFERDwaarden: veiligheid en efficiency.” Technologisch heeft men deze ontwikkeling goed kunnen uitwerken, op basis van de bestaande kennis in de verbinding van slijp- en dragermaterialen met metaalhoudende onderdelen uit het bereik van de stationaire doorslijpschijven.

Dat het X-LOCK-systeem succesvol zal zijn - daarover bestaat bij de PFERD-CEO geen twijfel: “Snelspansystemen moeten in tijden van kosten- en margedruk de eindverbruikers interesseren. Hier gaat het om de realisering van besparingspotentiëlen en een hogere productiviteit, die met X-LOCK mogelijk zijn.”

Het PFERD-programma aan gereedschappen met X-LOCK-systeem omvat actueel 60 artikelen, daaronder de bekende en geliefde 1,0 mm SG STEELOX-doorslijpschijven, afbraamschijven voor de bewerking van staal en INOX, verschillende POLIVLIES- en POLIFAN-lamellenslijpschijven, bijv. de krachtige Z SG-STEELOX als ook de kom- en ronde borstels, telkens in verschillende uitvoeringen en afmetingen.